Korean Society of Leisure, Recreation & Park

Journal Archive

Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45 , No. 4

[ Article ]
Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45, No. 4, pp. 51-63
Abbreviation: KSLRP
ISSN: 1598-0413 (Print)
Print publication date 31 Dec 2021
Received 29 Oct 2021 Revised 30 Nov 2021 Accepted 16 Dec 2021
DOI: https://doi.org/10.26446/kjlrp.2021.12.45.4.51

베이비붐 세대의 진지한여가 신체활동 참여가 레저스마트기기 사용의도에 미치는 영향: 확장된 TAM모형을 적용하여
이민석1 ; 이평원2 ; 서광봉3
1연세대학교 박사후연구원
2한양대학교 강사
3경민대학교 교수

The Effect of Serious Leisure Physical Activity Participation of Babyboom Generations on Intention to Use Leisure Smart Devices : By applying the extended TAM model
Lee, Minseok1 ; Lee, Pyoungwon2 ; Suh, Kwangbong3
1Yonsei University
2Hanyang University
3Kyungmin University
Correspondence to : Suh, Kwangbong E-mail: judoskb@hanmail.net


Abstract

The goal of study was to analyze of babyboom generations’ leisure smart devices using intention by applying extended technology acceptance model with focusing on serious leisure. A total of 294 questionnaires were collected from babyboom generations who participated in physical activity for leisure. Data were analyzed by SPSS 24 program and AMOS 20 program. As analysis methods, frequency analysis, factor analysis, correlation analysis , validity test and structural equation model analysis were used. The research results are reported as follows. First, babyboom generation’s serious leisure had a significant effect on perceived usefulness. Second, babyboom generation’s serious leisure had a significant effect on perceived ease of use. Third, babyboom generation’s serious leisure had a significant effect on using intention. Fourth, Significant effects of all sub-factor pathways constituting the technology acceptance model were confirmed. The significance of this study can be found in that it tried to reduce the leisure alienation of babyboom generations.


Keywords: babyboom generations, serious leisure, leisure smart device, TAM
키워드: 베이비붐세대, 진지한여가, 레저스마트기기, 기술수용모델

References
1. 김미량(2015). 진지한여가 척도의 재정립. 한국체육학회지, 54(2), 313-322.
2. 김은정, 최성기(2016). 진지한여가 특성이 삶의 만족도에 미치는 영향: 자원봉사활동 참여 베이비붐세대를 중심으로. 호텔관광연구, 18(6), 22-40.
3. 두일철, 이노한, 김용범(2012). 베이비 붐 세대의 고령사회대응 여가문화 미디어 콘텐츠 개발을 위한 기초연구. 인문콘텐츠, 24, 177-206.
4. 배정섭, 여인성, 임범규, 서광봉, 원도연(2017). 스포츠 분야에서 기술수용모델(TAM)의 효과성에 대한 메타분석. 체육과학연구, 28(1), 81-90.
5. 설수황(2021). 베이비붐세대 여가스포츠 참여자의 여가태도와 건강증진행위 및 사회적 역할 상실감의 구조적 관계. 한국사회체육학회지, 84, 185-195.
6. 성경은, 이돈태(2016). 시니어의 활동성 증진을 위한 근 미래형 보행기 미래 시나리오 연구 한국 베이비붐 세대의 -여성 액티브 시니어를 중심으로-. 기초조형학연구, 17(1), 295-306.
7. 안준희, 이선형(2015). 노인요양시설 장기요양 인력의 스마트 기술 사용의도에 대한 탐색적 분석 -기술수용모델(TAM & TAM2)을 사용하여-. 노인복지연구, 68, 357-388.
8. 우미경, 박태원(2014). 액티브 시니어 계층을 고려한 주택단지 계획기준 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 14(7), 529-540.
9. 이경중, 이철원, 한지훈(2018). 기술수용모델(TAM) 을 통한 골프참여자의 경기수행능력과 골프 웨어러블 디바이스 수용의도 관계. 한국여가레크리에이션학회지, 42(2), 1-10.
10. 이민석, 강희엽, 이철원(2017). 진지한 여가 참여 노인의 여가만족과 삶의 질의 구조적 관계. 한국체육학회지, 56(1), 503-515
11. 이민석, 김민정, 이철원(2021). 베이비붐 세대의 스크린골프 활동 참여의도 분석 : 지각된 가치 변인을 추가한 확장된 목표지향적 행동모형을 적용하여. 여가학연구, 19(3), 27-48.
12. 이민석, 이동희(2021). UTAUT 모형을 적용한 베이비붐 세대의 모바일 게임 참여의도 분석. 한국여가레크리에이션학회지, 45(1), 1-11.
13. 이민석, 조민근, 이철원(2020). 확장된 기술수용모델(TAM)을 적용한 대학생들의 레저시설 앱 사용의도 분석. 한국체육과학회지, 29(1), 103-114.
14. 이민석, 홍순범, 서광봉(2019). 확장된 기술수용모델(TAM) 을 적용한 액티브시니어의 레저스마트기기 사용의도 분석: 여가열의를 중심으로. 한국체육과학회지, 28(4), 183-194.
15. 이현주(2003). 노인여가활동과 중·장년기 여가경험의 관계. 미간행 석사학위논문, 세종대학교 행정대학원.
16. 전성범, 이명철, 이철원(2017). 기술수용모델(TAM)을 통한 여가스포츠 참여자의 여가제약협상과 OTO(Online to offline) 스포츠 매칭 플랫폼 수용 관계 분석. 한국체육학회지, 56(4), 523-535.
17. 전성범, 임진선(2017). 여가스포츠 참여자의 진지한 여가와 웨어러블 디바이스 수용 간의관계: UTAUT 모델 분석. 한국체육학회지, 56(6), 417-431.
18. 정순둘, 전혜상, 정주희(2015). 베이비부머의 라이프스타일이 신체적, 정신적 건강에 미치는 영향. 노인복지연구, 67, 61-82.
19. 정유진, 이철원, 한지훈(2019). VR 여가스포츠 콘텐츠 이용자의 소비자혁신성이 수용의도에 미치는 영향: 기술수용모델(TAM)을 중심으로. 한국여가레크리에이션학회지, 43(4), 77-89.
20. 조정형, 김영재(2015). 확장된 기술수용모델을 적용한 스포츠애플리케이션 다집단 분석. 한국체육과학회지, 24(5), 25-38.
21. 최석환, 설수황(2019). 중년 골프참여자의 여가기능과 사회적 역할 상실감의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 한국산학기술학회지, 20(7), 440-447.
22. 행정안전부(2018). 주민등록인구통계.
23. 호소용, 유현정(2018). 확장된 기술수용모델을 적용한 중국 베이비붐 세대의 모바일 인스턴트 메신저 사용의도에 관한 연구웨이신(WeChat)을 중심으로. 한국가정관리학회지, 36(2), 98-114.
24. Agarwal, R., & Karahanna, E.(2000). Time flies when you’re having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS quarterly, 24(4), 665-694.
25. Ajzen, I.(1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
26. Bhattacherjee, A. (2001). Understanding information systems continuance: an expectation-confirmation model. MIS quarterly, 25(3), 351-370.
27. Chen, K. Y. (2014). The Relationship Between Serious Leisure Characteristics and Subjective Well-Being of Older Adult Volunteers: The Moderating Effect of Spousal Support. Social Indicators Research, 119(1), 197-210.
28. Fishbein, M., & Ajzen I.(1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research, Reading, MA: Addison-Wesely.
29. Gefen, D., & Straub, D. (2000). The relative importance of perceived ease of use in IS adoption: A study of e-commerce adoption. Journal of the association for Information Systems, 1(8), 1-30.
30. Heo, J., Stebbins, R. A., Kim, J., & Lee, I. (2013). Serious leisure, life satisfaction, and health of older adults. Leisure Sciences, 35(1), 16-32.
31. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
32. King, W. R., & He, J. (2006). A meta-analysis of the technology acceptance model. Information & management, 43(6), 740-755.
33. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
34. Lee, Y., Kozar, K. A., & Larsen, K. R. (2003). The technology acceptance model: Past, present, and future. Communications of the Association for information systems, 12(1), 752-780.
35. Richardson, V. (1993). Retirement Counseling: A Handbook for Gerontology Practitioners. New York: Springer.
36. Schepers, J., & Wetzels, M. (2007). A meta-analysis of the technology acceptance model: Investigating subjective norm and moderation effects. Information & management, 44(1), 90-103.
37. Singh, S., & Srivastava, P. (2019). Social media for outbound leisure travel: a framework based on technology acceptance model (TAM). Journal of Tourism Futures, 5(1), 43-61.
38. Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professional, and serious leisure. Quebec: McGill-Queen’s University Press.
39. Venkatesh, V., & Davis, F. D.(2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management science, 46(2), 186-204.
40. Williams, R.B., Slak-Valek, N. (2019) Pokémon GO is serious leisure that increases the touristic engagement, physical activity and sense of happiness of players. Information Technology & Tourism, 21, 515–533.
41. Yang, K., & Jolly, L. D. (2008). Age cohort analysis in adoption of mobile data services: gen Xers versus baby boomers. Journal of Consumer Marketing. 25(5), 272-280.
42. Yeh, T. M., Pai, F. Y., & Jeng, M. Y. (2019). The factors affecting older adults’ intention toward ongoing participation in virtual reality leisure activities. International journal of environmental research and public health, 16(3), 333-345.