Korean Society of Leisure, Recreation & Park

Journal Archive

Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45 , No. 4

[ Article ]
Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45, No. 4, pp. 1-10
Abbreviation: KSLRP
ISSN: 1598-0413 (Print)
Print publication date 31 Dec 2021
Received 18 Oct 2021 Revised 03 Dec 2021 Accepted 16 Dec 2021
DOI: https://doi.org/10.26446/kjlrp.2021.12.45.4.1

코로나19와 여가생활의 변화: 2020 국민여가활동조사 결과를 중심으로
김의재1 ; 강현욱2
1단국대학교 강사
2단국대학교 교수

COVID-19 and Leisure Life Change: Focusing on the Results of the National Leisure Activity Survey in 2020
Kim, Eui-Jae1 ; Kang, Hyun-Wook2
1Dankook University
2Dankook University
Correspondence to : Kang, Hyun-Wook E-mail: leon5989@hanmail.net


Abstract

The purpose of this study is to provide basic data for establishing leisure policies in post-corona era by examining how the leisure life of the people are changing after COVID-19. This study examined the changes in leisure life of the people using the 2019 and 2020 National Leisure Activity Survey. Compared to before COVID-19, cultural and art activities, sports activities, tourism activities increased, while hobbies and entertainment activities, relaxing activities, social-related activities decreased. People who spend leisure time alone, people who enjoy leisure activities outdoors, leisure time, time spent with smart devices, awareness of leisure activity increased. The frequency of leisure activities, leisure satisfaction decreased. Through this study, it was found that the leisure life of the people changed after COVID-19.


Keywords: COVID-19, leisure activity, post corona, National Leisure Activity Survey
키워드: 코로나19, 여가활동, 포스트 코로나, 국민여가활동조사

References
1. 강선경, 최윤(2021). 코로나 19 이후 변화한 가족의 일상생활에 대한 포토보이스 연구. 한국가족복지학, 68(1), 313-345.
2. 권오정(2020). 코로나 19에 의한 노인 운동행동 변화 사례 연구. 한국스포츠심리학회지, 31(2), 123-134.
3. 김경식(2021). 미디어 빅데이터를 활용한 Covid-19 전후 여가 의미연결망 분석. 한국체육학회지, 60(2), 163-176.
4. 김기탁(2020). 소셜네트워크 빅데이터를 활용한 코로나 19에 따른 프로야구 관람문화조사. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(6), 139-150.
5. 김정준(2020). 노인의 건강위험지각이 여가지속의도와 삶의 질에 미치는 영향. 이벤트컨벤션연구, 16(3), 39-58.
6. 동아사이언스(2020-08-23). 백신 개발돼도 코로나 이후 시대는 이전과 같지 않을 것. dongascience.donga.com/news.php?idx=39184
7. 문화체육관광부(2019). 2019 국민여가활동조사. 문화체육관광부.
8. 문화체육관광부(2020). 2020 국민여가활동조사. 문화체육관광부.
9. 박광호, 이승연, 김진원(2020). 대학생들의 COVID-19 전후 여가변화와 여가동기 및 건강신념과의 관계. 한국여가레크리에이션학회지, 44(3), 69-86.
10. 백선혜, 이정현, 조윤정 (2020). 포스트코로나 시대 비대면 공연예술의 전망과 과제. 정책리포트, 1-30.
11. 사혜지, 한지훈(2021). 코로나 19와 여가제약: 위계적 여가제약 모델 검증. 한국체육학회지, 60(1), 387-400.
12. 서울관광재단(2020). 코로나19 전후 서울시민들의 외식·여가·관광 변화 발표. 서울관광재단.
13. 성미애, 진미정, 장영은, 손서희(2020). 코로나 19에 따른 1인 가구의 일상생활 변화 및 스트레스: 사회적 지원과 가족탄력성을 중심으로. 한국가족관계학회지, 25(3), 3-20.
14. 신혜리, 윤태영, 김수경, 김영선(2020). 코로나 팬더믹 사태의 고령자 일상생활 변화에 관한 탐색적 연구- 기술 사용과 노인복지관 참여 제한을 중심으로. 노인복지연구, 75(4), 207-232.
15. 엠브레인 트렌드모니터(2021). 단계적 일상회복(위드 코로나) 이후 생활 패턴 변화 관련 조사.
16. 연합뉴스(2020, 04, 24). 코로나19 시대, 10명 중 8명이 '홈트' 해봤다. 연합뉴스, https://www.yna.co.kr/view/AKR20200424036300030.
17. 윤지인, 한진욱, 이지원(2021). 야외 여가활동 참여자의 코로나 관련 위험인지, 스트레스 수준 및 대처행동의 관계. 한국여가레크리에이션학회지, 45(1), 89-101.
18. 이승호(2020). 코로나19 확산과 가구의 소득, 지출변화. 노동리뷰, 7-20.
19. 이유진, 김태환, 황선환(2021). 빅데이터를 활용한 Covid-19 여가소비 분석: Pre-Corona vs. With-Corona. 한국여가레크리에이션학회지, 45(2), 21-36.
20. 이훈(2020). 코로나(COVID-19) 팬데믹, 관광여행의 변화와 전망. FUTURE HORIZON, 16-23.
21. 주진영, 이세경, 원형중(2021). COVID-19(코로나) 발생 전후로 나타난 청년의 여가활동 유형과 우울감 관계. 한국여가레크리에이션학회지, 45(2), 87-99.
22. 중독포럼(2020). 코로나 19 ’사회적 거리두기 시기, 디지털 과사용과 중독위험 높아진 것으로나타나 우울, 불안, 불면도의 증가, 중독과 정신건강문제에 관심을 가져야, 인포그래픽스. http://www.addictionfr.org 에서 검색
23. 최기태, 김지연(2021). 빅데이터를 활용한 캠핑 트렌드 분석- 코로나 19 이후 변화를 중심으로. 호텔리조트연구, 20(1), 279-294.
24. 최정수(2021). 포스트 코로나 시대 가족 여가의 대안적 소고: 국립중앙박물관 온라인 영상 콘텐츠를 중심으로. 여가학연구, 19(1), 1-21.
25. 한국리서치(2020). 위축된 삶, 지속될 영향, 실용적 적응: 코로나 19시대, 소비자 생활과 소비 활동에 대한 영향과 전망. 한국리서치.
26. 한국문화관광연구원(2020). 코로나19가 문화예술 분야에 미친 영향과 향후 과제. 한국문화관광연구원.
27. 한국소비자원(2021). 코로나19로 인한 홈트레이닝 가속화와 소비자이슈. 한국소비자원.
28. 한국예술문화단체총연합회(2020). 「코로나19」 사태가 예술계 미치는 영향과 과제. 한국예술문화단체총연합회.
29. 한상겸(2021). 코로나 19 시대 여가활동 만족도에 관한 연구. 관광진흥연구, 9(1), 117-134.
30. Baker, S. R., Farrokhnia, R. A., Meyer, S., Pagel, M., & Yannelis, C. (2020). How does household spending respond to an epidemic? Consumption during the 2020 COVID-19 pandemic. The Review of Asset Pricing Studies, 10(4), 834-862.
31. Easterbrook-Smith, G. (2020). By bread alone: baking as leisure, performance, sustenance, during the COVID-19 crisis. Leisure Sciences, 1-7.
32. Gammon, S., & Ramshaw, G. (2020). Distancing from the present: Nostalgia and leisure in lockdown. Leisure Sciences, 1-7.
33. Moore, S. A., Faulkner, G., Rhodes, R. E., Brussoni, M., Chulak-Bozzer, T., Ferguson, L. J., Mitra, R., O’Reilly, N., Spence, J. C., Vanderloo, L. M., & Tremblay, M. S. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17(1), 1-11.
34. Ozili, P. K., & Arun, T. (2020). Spillover of COVID-19: impact on the Global Economy. Munich Personal RePEc Archive, 1-27.
35. Phelan, A. L., Katz, R., & Gostin, L. O. (2020). The novel coronavirus originating in Wuhan, China: challenges for global health governance. Jama, 323(8), 709-710.
36. Stanton, R., To, Q. G., Khalesi, S., Williams, S. L., Alley, S. J., Thwaite, T. L., Fenning, A. S., & Vandelanotte, C. (2020). Depression, anxiety and stress during COVID-19: associations with changes in physical activity, sleep, tobacco and alcohol use in Australian adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4065.
37. Xiang, M., Zhang, Z., & Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' lifestyle behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(4), 531–532.
38. Zhu, S., Zhuang, Y., Lee, P., Li, J. C. M., & Wong, P. W. (2021). Leisure and problem gaming behaviors among children and adolescents during school closures caused by covid-19 in Hong Kong: quantitative cross-sectional survey study. JMIR Serious Games, 9(2), e26808.