Korean Society of Leisure, Recreation & Park

Journal Archive

Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45 , No. 3

[ Article ]
Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 45, No. 3, pp. 91-100
Abbreviation: KSLRP
ISSN: 1598-0413 (Print)
Print publication date 30 Sep 2021
Received 08 Aug 2021 Revised 05 Sep 2021 Accepted 17 Sep 2021
DOI: https://doi.org/10.26446/kjlrp.2021.9.45.3.91

여가스포츠 종목에 따른 AI(인공지능) 레벨 적용연구
김영재1
1중앙대학교 교수

A Study on the Application of AI(Artificial Intelligence) Levels Depending on Leisure Sports Events
Kim, Youngjae1
1Chung-Ang University
Correspondence to : Kim, YoungJae E-mail: yjkim@cau.ac.kr


Abstract

This study aims to analyze AI level-based functions and characteristics of different leisure sports events, as a basic study on the directivity of AI technology application appropriate for various leisure sports events. This study targeted 312 general adults in their twenties to sixties or under. This study set three AI levels(Level 0, 1, 2) to apply to leisure sports. Also, leisure sports events were divided into 5 main categories and 27 sub-categories, based on the Sports Safety Foundation(2021) Safety Contents. For analysis, descriptive statistics and frequency analysis were employed. The study result showed that bungee jump, rock climbing, swimming and walking were representative leisure sports(Level 0) that could be enjoyed without AI, and paragliding, survival game, scuba diving, screen golf and golf were leisure sports(Level 1) to enjoy with the help of AI. Lastly, paragliding, mountain motorcycling, rafting, weight training and bike were manipulable AI leisure sports(Level 2) under unexpected situations. Based on the performance process of this study, further research on a similar topic will need to use different factors for various situational characteristics, in addition to the factors used in this study.


Keywords: Leisure Sports, Artificial Intelligence, AI Level, Air Sports, Mountain Sports, Water Sports, Indoor Sports
키워드: 여가스포츠, 인공지능, AI 수준, 항공 스포츠, 산악 스포츠, 수상 스포츠, 실내 스포츠

References
1. 구민기, 최진석(2021.07.16). 내가 오르는 건 암벽이 아닌 나의 한계다. 한국경제신문. A21.
2. 권 훈(2016.03.12). 골프 로봇 '엘드릭'⋯"인공지능이라도 '알파고'와는 달라요". 연합뉴스. http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2016/03/11/0200000000AKR20160311163700007.HTML?input=1195m.
3. 김병조, 최용석(2019). 딥러닝 기반 스포츠 캐스팅. 정보과학회 논문지, 46(10), 1020-1024.
4. 김영갑(2017). 사회트렌드와 스포츠(1). 움직임의 철학: 한국체육철학회지,25(4), 101-115.
5. 김학수(2017). 4차 산업혁명, 스포츠산업에 어떤 변화를 몰고 올 것인가. 스포츠과학, 139, 57-62.
6. 민경욱, 최정단(2020). 도심환경 자율주행을 위한 SAE 레벨3 자율주행 기술 개발. 2020 한국자동차공학회 춘계학술대회, 454 - 455.
7. 박성건, 이수원, 윤형기(2017). 컬링 인공지능 적용을 위한 탐색적 연구. 한국체육학회지, 56(6), 583-594.
8. 백상현(2021.07.12.). 패러글라이딩 잇단 사고⋯“여름철 대기 변화 주의”. KBS 뉴스, https://news.kbs.co.kr/news/view.do?ncd=5231206.
9. 변순용 외(2015). 로봇윤리란 무엇인가?.서울; 어문학사.
10. 변순용(2018). 인공지능로봇을 위한 윤리 가이드라인 연구. 윤리교육연구, 47, 233-252.
11. 스포츠 안전재단(2021.07.15). 안전콘텐츠. https://www.sportsafety.or.kr/front/main.do.
12. 우진영(2021.07.12). 파앤슈어골프스쿨, 임팩트비전 스윙모션AI 시스템 도입. 데일리시큐, https://www.dailysecu.com/news/articleView.html?idxno=126381.
13. 유은실(2021.3.15.). “AI가 홈트 코칭”...신한생명, 디지털 헬스케어 플랫폼 ‘하우핏’정식오픈. 인더뉴스. https://www.inthenews.co.kr/news/article.html?no=31746.
14. 이광구, 용부종, 우현구(2020). 레벨 4 자율주행자동차의 기능과 특성 연구. 자동차안전학회지, 12(4), 61-69.
15. 이우종(2021.06.08.). 자율주행이 가야 할 길. 한국경제. A35.
16. 이재현(2018.04.05.). 생초보에게 단독 가이드 맡겨 사망사고⋯래프팅 대표 등 금고형. https://www.yna.co.kr/view/AKR20180405138000062?input=1195m.
17. 이주영(2021.06.25). '홈트 시대' 집에서 해도 운동 효과는 충분하다! "이왕이면 '나만의 운동공간'을 만들고 싶은 욕구 강해".데일리팝. https://www.dailypop.kr/news/articleView.html?idxno=51947.
18. 정영재, 김원(2017.01.23.). 정영재·김원의 스포츠 & 비즈(12) 4차 산업혁명은 스포츠를 어떻게 바꿀까. 중앙시사매거진. http://jmagazine.joins.com/forbes/view/315294.
19. 첨단자동차기술과(2019). “자동차 및 자동차부품의 성능과 기준에 관한 규칙: 제3절 자율주행시스템의 안전기준”, 국토교통부.
20. 최명선(2020). 자율주행차 탑승자를 위한 콘텐츠 구성 디자인: 자율주행 4단계를 중심으로. 미간행 석사학위논문, 숭실대학교 대학원.
21. 최형준, 권민혁(2012). 인공지능(AI: Artificial Intelligence) 기법을 이용한 남자 테니스 선수 경기기록의 시각화. 한국체육측정평가학회지, 14(3), 47-56.
22. 황정현(2018). 4차 산업혁명시대의 스포츠, 그리고 인간의 감정. 움직임의 철학: 한국체육철학회지, 26(3), 7-18.
23. 황현아(2018.8.29.). 레벨3 자율주행차 도입에 따른 배상책임법제 개선 방안. 보험연구원 리포트. 1-10.
24. ERTRAC Working Group (2017). “Automated Driving Roadmap”, Version 7.0.
25. Informal Working Group on Intelligent Transport Systems/Automated Driving (2017). “A proposal for the Definitions of Automated Driving under WP.29 and the General Principles for developing a UN Regulation on automated vehicles”, UN/ECE/TRANS/WP.29/2017/145.
26. NHTSA (2018). “Automated Vehicle 3.0: Preparing for the Future of Transportation”, US Department of Transportation.
27. SAE Int., (2018). “Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles”, Recommended Practice J3016 (Revised).