Korean Society of Leisure, Recreation & Park
[ Article ]
Korean Journal of Leisure, Recreation & Park - Vol. 44, No. 4, pp.115-129
ISSN: 1598-0413 (Print)
Print publication date 31 Dec 2020
Received 10 Nov 2020 Revised 04 Dec 2020 Accepted 17 Dec 2020
DOI: https://doi.org/10.26446/kjlrp.2020.12.44.4.115

스토리텔링을 활용한 스포츠소비자의 경기관람경험 이해하기

김가영1 ; 권웅2
1국민대학교 강사
2제주대학교 교수
Understanding sports stadium experience by using storytelling
Kim, Kayoung1 ; Kwon, Woong2
1Kookmin University
2Jeju National University

Correspondence to: Kwon, Woong Room 219, 102 Jejudaehak-ro, Jeju-si, Jeju Special Self-Governing Province, Korea, 63243 E-mail: kw73@jejunu.ac.kr

Abstract

This study explores how sport consumers reproduce memorable stories through the experiences at the sports stadium. The purpose of this study is to understand the sport consumer experiences at the sports stadium. The second purpose of this study is to conceptualize how sport consumers retrieve the stories and then explore the core elements from their stories. This study utilized a storytelling technique to collect qualitative data from sport spectators(n=186) who visited the professional baseball stadium. By adapted Charmaz’s(2014) constructive grounded theory, this study analyzed qualitative data with three-step coding process. This study examined four important themes to understand sport consumers’ experience at the sports stadium. Theses four main themes are a) connect spectators and community, b) experience sports stadium’s unique culture, c) enhance sports experiences, and d) develop new values for spectators in the sport industry. This study found that sport spectators’ the most memorable experiences are emotional gathering with significant others such as friends and family. Then, they experienced a unique stadium culture. Thus, this study gives practical implications for understanding sports spectators’ experiences at the sports stadium. Future sports marketers or sport managers should focus on the sports spectators’ desire and needs for engaging as a part of sports culture.

Keywords:

storytelling, sports stadium, experiences, culture

키워드:

스토리텔링, 스포츠소비자, 관람경험, 문화, 스포츠경기장

Acknowledgments

이 논문은 2020년도 제주대학교 교원성과지원사업에 의하여 연구되었음

References

  • 권웅, 김가영(2018). 체험경제이론에 근거한 프로야구 관람객들의 관람경험과 만족 및 재관람의도 간의 관계분석. 한국체육학회지, 57(2), 303-317.
  • 권웅, 민들레, 최헌혁(2019). 프로스포츠 관람자가 인지한 스포츠 아름다움 척도개발 및 타당화 검증. 한국체육학회, 58(5), 223-236.
  • 권웅, 이현우, 김민정(2013). 국적에 따른 조절효과를 통해 분석한 F1 대회의 마케팅믹스, 관람만족, 재관람의사 및 구전의도 관계. 한국체육학회지, 52(3). 251-266.
  • 권웅, 최헌혁(2019). 프로스포츠 관람자의 미적경험에 대한 구조적 개념 탐색. 한국여가레크리에이션학회, 43(1), 91-103.
  • 김가영, 권웅(2018). 치맥, 응원 그리고 홈런: 자유연상단어 기법을 통한 스포츠소비자 관람경험 모델제시. 한국체육학회지, 57(5), 293-308.
  • 김용만(2010). 프로야구 관중의 관람동기와 팀동일시, 스폰서동일시, 스폰서브랜드태도 및 스폰서기업이미지의 구조적 관계. 한국스포츠산업경영학회지, 15(6), 29-45.
  • 김용만(2012). 프로야구 관중의 응원만족과 관람태도, 관람만족, 재관람의도 및 구전의도와의 관계. 한국스포츠산업경영학회지, 17(2), 35-49.
  • 김용만, 김애랑, 김기홍(2012). 프로축구 관중의 관람태도와 관람만족, 팀신뢰, 팀동일시, 스폰서동일시, 기업이미지, 구매의도 및 구전의도와의 관계. 한국스포츠산업경영학회지, 17(4), 13-30.
  • 김종백, 하제현(2013). 프로야구 관람자의 플로우경험이 탐색적행동, 관람만족, 팀충성도 및 재관람의도에 미치는 영향. 체육과학연구, 24(1),116-134.
  • 김진국, 김도훈(2010). 프로야구 응원만족도와 팀충성도 및 재 관람의사와의 관계. 한국체육학회지, 49(6),375-384.
  • 김현숙(2003). 스토리텔링을 활용한 교수-학습방법이 환경교육에 미치는 효과. 미간행 석사학위논문, 인천교육대학교 대학원.
  • 박범수, 원도연, 조광민(2013). 프로야구 팬들의 관람제약 요인과 재 관람의도와의 관계: 팀 동일시의 조절효과. 한국체육학회지-인문사회과학, 52(5),481-497.
  • 박찬혁(2006). 스포츠마케팅의 세계. 살림출판사: 파주.
  • 설민신, 박두용, 윤태석(2012). 프로야구 경기장의 서비스 품질이 관람만족 및 충성도, 구전의도에 미치는 관계. 한국사회체육학회지, 49(1), 231-244.
  • 양승훈(2008). 스포테인먼트의 스토리텔링 기법-WWE 사례를 중심으로. 세리 엔터테인먼트연구, 9, 41-55.
  • 윤석주, 한진욱, 유정석(2013). 프로야구 팀 브랜드 연상이 팀 충성도에 미치는 영향: 팀 동일시의 조절효과. 한국체육과학회지, 22(1), 515-529.
  • 원희수(2009). 스토리텔링 마케팅의 성공요소에 관한 연구. 미간행 석사학위논문, 아주대학교 대학원.
  • 이화웅, 김용만(2019). 프로축구 관중의 경기관람요인과 지각된가치, 관람만족, 관람몰입, 재관람의도 및 구전의도의 관계. 한국사회체육학회지, 77, 145-164.
  • 조일형(2010). 스토리텔링을 이용한 브랜드 에쿼티 구축에 관한 연구 :삼성전자의 '또 하나의 가족' 캠페인을 중심으로. 미간행 석사학위논문, 경희대학교 대학원.
  • 주현욱(2020.07.27.). 코로나시대의 프로야구 직관법. 지큐 메거진http://www.gqkorea.co.kr/2020/07/27/%ec%bd%94%eb%a1%9c%eb%82%98-%ec%8b%9c%eb%8c%80%ec%9d%98-%ed%94%84%eb%a1%9c%ec%95%bc%ea%b5%ac-%ea%b4%80%eb%9e%8c%eb%b2%95/?utm_source=naver&utm_medium=partnership
  • 채서일. (2007). 사회과학조사방법론, 제3판. 서울, 비앤엠북스.
  • Aaker, D. A. (1992). The value of brand equity. Journal of Business Strategy, 13(4), 27-32. [https://doi.org/10.1108/eb039503]
  • Barner, R. (2008). The dark tower: Using visual metaphors to facilitate emotional expression during organizational change. Journal of Organizational Change Management, 21, 120–137. [https://doi.org/10.1108/09534810810847075]
  • Bazeley, P., & Jackson, K. (Eds.). (2013). Qualitative data analysis with NVivo. SAGE publications limited.
  • Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18, 1–21. [https://doi.org/10.1086/448619]
  • Bullis, C. & Bach, B. W. (1989). Are mentor relationships helping organizations? and exploration of developing mentee-mentor organizational identifications using turning point analysis. Communication Quarterly, 37, 199-213. [https://doi.org/10.1080/01463378909385540]
  • Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. sage.
  • Costa, A. I. A., Schoolmeester, D., Dekker, M., & Jongen, W. M. F. (2003). Exploring the use of consumer collages in product design. Trends in Food Science and Technology, 14, 17–31. [https://doi.org/10.1016/S0924-2244(02)00242-X]
  • Greenwell, T. C., Fink, J. S., & Pastore, D. L. (2002). Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience. Sport Management Review, 5(2), 129-148. [https://doi.org/10.1016/S1441-3523(02)70064-8]
  • Kang, G. D., & James, J. (2004). Service quality dimensions: An examination of grönroos’s service quality model. Managing Service Quality, 14(4), 266-277. [https://doi.org/10.1108/09604520410546806]
  • Koll, O., Von Wallpach, S., & Kreuzer, M. (2010). Multi‐method research on consumer–brand associations: Comparing free associations, storytelling, and collages. Psychology & Marketing, 27(6), 584-602. [https://doi.org/10.1002/mar.20346]
  • Kozinets, R. V., De Valck, K., Wojnicki, A. C., & Wilner, S. J. (2010). Networked narratives: Understanding word-of-mouth marketing in online communities. Journal of Marketing, 74(2), 71-89. [https://doi.org/10.1509/jm.74.2.71]
  • Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283. [https://doi.org/10.1177/1473325002001003636]
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sutton, W., McDonald, M., Milne, G., & Cimperman, J. (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sport Marketing Quarterly, 6, 15-22.
  • Taylor, S. A., & Baker, T. L. (1994). An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers' purchase intentions. Journal of Retailing, 70(2), 163-178. [https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90013-2]
  • Woodside, A. G., Sood, S., & Miller, K. E. (2008). When consumers and brands talk: Storytelling theory and research in psychology and marketing. Psychology & Marketing, 25, 99–147. [https://doi.org/10.1002/mar.20203]
  • Yoshida, M., & James, J. D. (2011). Service quality at sporting events: Is aesthetic quality a missing dimension? Sport Management Review, 14(1), 13-24. [https://doi.org/10.1016/j.smr.2009.06.002]
  • Zaltman, G., & Zaltman, L. (2008). Marketing metaphoria: What deep metaphors reveal about the minds of consumers. Boston: Harvard Business Press.